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[WT논평] What went wrong in Pakistan

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입력 : 2017-10-29 23:20:26 수정 : 2017-10-29 23:20:26

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By Clifford D. May (president of the Foundation for Defense of Democracies) Pakistan was meant to be a model, an example for other nations to emulate. It was founded after World War II, as the sun was setting on the British Empire and India was preparing for independence. India’s Muslims, though glad to see the end of the Raj, were apprehensive about becoming a minority in a Hindu-majority land.

They envisioned the establishment of a homeland for the subcontinent’s Muslims in areas where Muslims were in the majority. Their new nation was to be free, pluralist and tolerant. “We are starting with this fundamental principle,” Muhammad Ali Jinnah, the Quaid-e-Azam (Great Leader) declared in 1947, “that we are all citizens and equal citizens of one State.”

What went wrong? In an excellent new book, “Purifying the Land of the Pure,” Farahnaz Ispahani both recounts and laments Pakistan’s “descent” into what it has become today: unfree, undemocratic, intolerant and both a sponsor and victim of terrorism.

Pakistan, she writes, started out “as a modern state led by secular individuals.” But it was not long before important “religious and political leaders declared the objective of Pakistan’s creation to be the setting up of an Islamic state.” In 1956, Pakistan became, Ms. Ispahani notes, “the first country to declare itself an Islamic Republic.”

I would argue that Pakistan’s history teaches at least three lessons. The first: Elections alone do not produce democracy. The second: Majority rule without minority rights leads to egregious illiberalism. Third: A state committed to the pursuit of religious “purity” will always find some of its subjects in need of “cleansing.” Down that path despotism lies.

비민주적인 종교국가가 된 파키스탄

클리퍼드 D 메이(민주수호재단 총재)


파키스탄은 다른 나라들이 본받는 모범 사례가 될 것으로 여겨졌다. 제2차 세계대전 후 대영제국의 태양이 지고 인도가 독립을 준비할 때 이 나라가 건국되었다. 인도의 무슬림들은 영국의 인도 통치 종식을 보는 것이 기뻤지만 힌두교도가 다수인 나라에서 소수파가 되는 것을 두려워했다.

그들은 인도아대륙 무슬림들이 몇몇 무슬림 다수 거주 지역 안에 조국을 세우는 것을 구상했다. 그들의 새로운 나라는 자유롭고 다원주의적이며 관용을 베풀 예정이었다. 위대한 지도자를 의미하는 콰이드-에-아잠인 무함마드 알리 진나는 “우리는 모두 시민이며 한 국가의 평등한 시민이라는 기본원칙 아래 출발한다”고 1947년에 선언했다.

무엇이 잘못되었는가. 탁월한 새 책 “순수한 자들의 나라를 정화하기”에서 파라나즈 이스파니는 오늘날 부자유스럽고 비민주적이며 관용이 없고 테러의 후원자 겸 희생자가 된 오늘의 상황으로 파키스탄이 “추락”한 것을 설명하면서 통탄한다.

그녀는 파키스탄이 “세속적인 개인들이 이끄는 현대국가로” 시작했다고 쓴다. 그러나 오래지 않아 중요한 “종교 및 정치 지도자들이 파키스탄의 창설 목적이 이슬람 국가의 건립이라고 선언했다.” 1956년에 파키스탄은 “이슬람공화국이라고 선언한 최초의 나라”가 되었다고 이스파니는 지적한다.

필자는 파키스탄의 역사가 적어도 3가지 교훈을 가르쳐 준다고 주장하는 바이다. 첫째, 선거 하나만으로는 민주주의를 만들지 못한다. 둘째, 소수파의 각종 권리가 보장되지 않는 다수파 통치는 지독한 반자유주의로 이어진다. 셋째, 종교적인 “순수성” 추구를 공약한 국가는 신민들의 일부가 “정화”의 필요성을 느끼는 것을 항상 알게 될 것이다. 그런 길의 아래쪽에는 독재주의가 기다리고 있다.

역주=오성환 외신전문위원 suhwo@segye.com

△be meant to be -:-인 것으로 여겨지다 △emulate:모방하다

△Raj:1947년 이전 영국의 인도 통치 △fundamental:근본적인, 기본원칙

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